DE FIRE NEUROCOACHING-PRINCIPPER FÅR DIG I MÅL
Træningen er opbygget omkring de fire Neurocoaching-principper :
1. FOKUS PÅ ÅRSAGER i stedet for på symptomer er det første af de fire Neurocoaching-principper. Vores resultater støtter hypotesen, at irrationel følelser som f.eks. angstt kun symptomer på stressende tankemønstre. Disse tankemønstre har så gjort dit følelsescenter amygdala overfølsomt. Så den bliver som en overfølsom alarm, der reagerer på en flue i stedet for på en indbrudstyv.
Og resultaterne viser, at vi på den måde ser ud til at kunne “afstille” alarmen. Og at vi ofte overraskende hurtigt kan få de fleste ud af depression, da der i hippocampus eksisterer et reservoir af stamceller samt vækstproteinet BDNF, der – efter at kortisolen er stoppet – ret hurtigt kan genopbygge det tabte.
2. FOKUS PÅ DINE RESSOURCER i stedet for på dine problemer. Vores arbejdshypotese er, at alle vi mennesker har alle de ressourcer, vi har brug for. Problemer er bare, at vi kun bruger dem i nogle situationer og ikke i andre. Mennesker med socialfobi er jo f.eks. ikke bange, når de er sammen med deres tætte familie. Så vi lærer dig at bruge dine ressourcer og gode tankestrategier i ALLE situationer.
En klog terapeut sagde engang, at al terapi er en frigørelse fra barnets rolle (den ansvarsfri offerrolle) over i voksenrollen (der er kendetegnet ved ansvar og action). I vores optik kan den traditionelle tilgang, hvor patienten ofte fastholdes i en passiv tilstand, derfor ofte fastholde personen i sine problemer.
3. TERAPI PÅ 3 SPROG
Det er det tredie af de fire Neurocoaching-principper. Der er i dag en rimelig konsensus om neurologen Paul D. Macleans teori on den 3-delte hjerne. Den går ud på, at hjernen er vokset frem i 3 evolutionære spring: Reptilhjernen, der er ca 400 mio. år gammel. Pattedyrshjernen (det limbiske system) er ca 200 mio. år gammel. Og menneskehjernen (cortex) ca 5-7 mio. år gammel. Den store tidsforskel ser ud til at gøre, at de forskellige dele af hjemen har forskellige måder at kommunikere med – eller med andre ord: Forskellige sprog. Meget forenklet kommunikerer menneskehjernen mest med ord, mens pattedyrshjernen overvejende arbejder med billeder og symboler og reptilhjernen primært arbejder med kropslige fornemmelser.
De 61% af vores klienter, der først har været ved en traditionel psykolog fortæller os næsten enslydende beretninger: Psykologsnakkene (som jo udelukkende er ord) har gjort dem meget klogere på deres problem – problemet er der bare stadig. Og det er jo fordi kun en del af hjernen (cortex) forstår det talte ord. Dine følelser produceres dog i pattedyrshjernen, så bare det at sætte billeder og symboler på processen, giver en kæmpeforskel. Det demonstrerer vi, når du tilmelder dig – så du straks kan mærke forskellen.
Dertil kommer, at hjernen iflg. psykolog og forfatter Susan Hart kun kan integrere (dvs. kommunikere effektivt med hinanden), når hjernen kører med de såkaldte alfa-bølger. Alfa-bølger skabes ved let afslapning med lukkede øjne. Ved almindelig samtale kører hjernen dog i beta og ved hypnose delta og theta, så alene dette forhindrer i vores optik, at de forskellige dele. af hjernen samarbejder optimalt.
4. TRÆNING: Al forandring og al indlæring i nervesystemet er en lille kemisk reaktion i synapserne (der hvor hjernecellerne mødes). Og nervesystemet et fuldstændig ligeglad med, om du skal lære at køre bil, lære tysk, lære at tro på dig selv eller lære at føle dig tryg. Det hele drejer sig om gentagelse.
Bare tænk på alt det, du selv er blevet god til: Du har lært nogle teknikker eller noget viden – og så har du trænet det. Dvs. læring og træning. På samme måde er Neurocoaching en værktøjskasse, hvor du lærer at tage og bruge det rigtige værktøj i den enkelte situation. Så de meget konkrete redskaber, du delvist selv konstruerer på vores sessioner, skal du på daglig basis træne, indtil de er indarbejdede.
INGEN MAGISK PILLE (beklager at måtte skuffe =))
KONTANT PROCES
Som nævnt er Neurocoaching en træning af hjernen. Så for at processen – dermed de fire Neurocoaching-principper – virker, er det nødt til at være en relativt kontant træning. Dvs. hvis aftaler og træning ikke overholdes, afsluttes processen, indtil klientn igen er villig til at yde den daglige indsats.
USE IT OR LOOSE IT
KILDER
KRADS KRITIK AF DEN TRADITIONELLE PSYKOLOGI
PÅ VIDENSKAB.DK
Sigmund Freud, den traditionelle psykologis fader.
Videnskab.dk har interviewet en lang række forskere vedr. den traditionelle psykologis problem med at fremvise resultater.
Iflg. forskerne har ingen indtil nu været i stand til at afgøre, om nogen af de psykologiske teorier er objektivt korrekte. Jørgen Flor, der selv er både psykolog og medforfatter til bogen “Skadelige samtaler” beskriver endda teorierne i psykologien som kvalificerede gæt. Det samme gør Joar Øveraas Halvorsen, psykologspecialist og lektor ved NTNU.
“Det teoretiske grundlag for psykologien vakler. Teorierne i psykologien bygger i højere grad på idéer og kvalificerede gæt end på objektive fakta og dokumenterede virkningsmekanismer, hvis man sammenligner med en række andre felter”.
Markus Eronen og Laurs Bringmann, begge assisterende professorer ved Universitetet i Groningen (Tyskland)
“Man kan få fantasifulde beskrivelser og antagelser om sygdomsmekanismer, der kan være ekstremt skadelige”,
Henrik Berg, professor ved Universitetet i Bergen.
Læs hele artiklen HER, hvis du er i tvivl om, hvilken behandling du skal vælge.